ISLAM I SVIJET NAKON 11. SEPTEMBRA


Tribina 11.01.2003.godine

UVODNICAR:
PROF. THOMAS HYLLAND ERIKSEN,
profesor Univerziteta u Oslu, Norveska

 

SUKOB ISTOKA I ZAPADA NE POSTOJI

 

“Islam i svijet nakon 11. septembra” bila je tema jucerasnje redovne tribine Vijeca Kongresa bosnjackih intelektualaca odrzane u Sarajevu, ciji je uvodnicar bio profesor Thomas Hylland Eriksen sa Univerziteta u Oslu, javlja Fena.

Govoreci o sukobu izmedju Istoka i Zapada, profesor Eriksen je ocijenio kako taj sukob ustvari ne postoji te napomenuo da postoje stereotipne slike oba svijeta, gdje jedni druge optuzuju za ono sto nije.

Radi se o improviziranom sukobu Zapada i Istoka, i smatram da su pluralisticka drustva izlaz iz te situacije - kazao je uvodnicar.

On pojasnjava da je, ustvari, u pitanju nerazumijevanje, sto znaci da treba raditi na postivanju i uvazavanju razlicitih kultura i civilizacija.

 

 

Oslobodjenje, 12.01.2003. godine

 

 

 

 

“Al Kaida” je svugdje

 

Glavna prijetnja svijetu nije muslimanski vec americki fundamentalizam, izjavio je u subotu profesor Univerziteta u Oslu (Norveska) Tomas Hajland Eriksen na tribini Vijeca Kongresa bosnjackih intelektualaca u Sarajevu.

On je rakao kako je americki predsjednik Dzordz Bus , poslije 11. septembra kada je objavio rat protiv terorizma, zaboravio da mora imati zemlju, kojoj moze objaviti rat, jer mreza (Al-Kaida), protiv koje se on borio, je bila svugdje.

 

(Onasa), Avaz - 12.01.2003.godina

 

 

 

 

TOMAS HILAND ERIKSEN, NORVESKI SOCIOLOG

 

Fundamentalizam nema veze sa islamom

 

Bosanski muslimani pokazuju najjacu potrebu za pluralizmom - Bus i Bin Laden ne mogu rijesiti konflikt, ali mi moramo

 

Za uglednog norveskog profesora Univerzitata u Oslu Tomasa Hilanda Eriksena (Thomas Hylland Eriksen) (40) bh, javnost je cula tek u petak navecer, na promociji njegove knjige “Paranoja globalizacije” - islam i svijet poslije 11. septembra”, koja je odrzana u Bosnjackom institutu u Sarajevu. A Eriksen spada medju najpoznatije mladje norveske sociologe, cije su knjige prevedene u mnogim zemljama.

Eriksen je “Paranoju globalizacije” napisao dva puta. Prvi put nakon Zaljevskog rata, a u toku rata u BiH i drugi put, prosireno izdanje, nakon 11. septembra. Kao ostar kriticar sadasnje americke politike vodjenja rata protiv terorizma, pa i Hantingtonove teorije o sukobu civilizacija, Eriksen rjesenje svjetske globalne paranoje vidi u dijalogu. Svakako je zanimljiva i njegova teza, koju je iznio na promociji svoje knjige, da Bosna i Hercegovina igra vaznu ulogu u globalnom svjetskom poretku.

Zasto mislite da je BiH tako vazna na globalnoj razini?

“Zato sto se nalazi izmedju Zapada i Istoka, Sjevera i Juga i sto ima veoma dugu multietnicku tradiciju. Ja o Bosni i Hercegovini nekada govorim o raskrsnici. Ali, ovih dana, ocito, najvaznija stvar je cinjenica, da je Bosna evropska zemlja, a dominantno muslimanska”.

 

 

Tito je bio genije

 

Pa, kako gledate na rat koji se vodio na podrucju bivse Jugoslavije, posebno u Bosni i Hercegovini?

“Nisam ekspert, ali jasno je da je uzrok rata imao veoma jaku ekonomsku dimenziju. Ali, postojala je i dimenzija koja je imala veze sa nejednakim mocima etnickih grupa u Jugoslaviji i BiH. Za Tita je davno receno da je bio genije. hrvat, a prosrbin. Njegova licnost je odrzavala balans. Ono sta mi rat u BiH govori jeste da bi se ista stvar mogla desiti sa Norvezanima, svedjanima i Dancima. Slicni smo, ali smo svjesni malih kulturnih razlika izmedju nas. Za mene je rat u Jugoslaviji bio velika tragedija. A ne govori mi u isto vrijeme da multietnicka drustva ne mogu funkcionirati. Samo ih treba dobro voditi.”

Kako u ovom trenutku vidite globalni odnos izmedju islama i Zapada?

“Globalizacija je veliko pitanje i ona znaci da svijet postaje jedno, gdje se i “lokalci” bore da dobiju globalno mjesto. Al-Kaida nas podsjeca na to. Jer, ona je isto tako globalna kao i vanjska politika SAD. Samo na drugaciji nacin. U mnogim zemljama Treceg svijeta globalizacija je shvacena kao prijetnja, a islam kao alternativa. A to je ono sto ja u svojoj knjizi nazivom pogresnim konfliktom. Treba da imamo na umu da je islam po svojoj koncepciji jedna globalna religija. Ako stavimo na jednu stranu islam, a na drugu globalizaciju, vidjecemo da postoji mnogo nacina saradnje, a ne konflikata. Prije petnaest godina to uopste ne bi bilo potrebno spominjati. Ali, u ovo vrijeme je islam poistovijecen sa ugnjetavanjem zena, pokrivanjem zena, sa nekakvim staromodnim modelima. Drugim rijecima, islam je poistovijecen sa svim onim sto moderni svijet nije”.

“Hladni rat” simbolicno je prekinut rusenjem Berlinskog zida. Ima teoreticara koji smatraju da je sada Zapad ismislio islam kao neprijatelja, jer mu neko “mora” biti neprijatelj. Sta mislite o tome?

“Slazem se! To je danas situacija u Sjedinjenim Drzavama. Kada su izgubili komunizam kao neprijatelja, morali su da veoma brzo nadju novog neprijatelja. Mada Amerikanci govore da ovo nije rat protiv islama, mnogi muslimani ovo vide bas kao rat protiv muslimana”.

 

 

Mirno rjesenje

 

Vjerujete li da Bin Laden i Bus mogu da rijese ovaj konflikt?

“Mislim da oni ne mogu, ali mi moramo. A na pocetku treba da shvatimo da ovo nije pad civilizacije nego pad fundamentalizma. I ono cega treba da budemo svjesni jeste da pravu prijetnju ne predstavljaju ni Irak ni Osama bin Laden, nego fundamentalizam. Sjedinjenih Americkih Drzava.

Vjerujete li da ce doci do pomirenja izmedju islama i Zapada?

“Moze se naci mirno rjesenje. Ali, se ono ocito nece dogoditi preko noci kao sto je bio slucaj sa Berlinskim zidom. Ovdje se radi o razlikama u moci i bogatstvu u svijetu. Ja smatram da tu lezi konflikt. Kada smo, nakon 11. septembra, zamoljeni u Norveskoj da pomognemo u borbi protiv terorizma, prva stvar koju sam rekao je da prestanemo sa diskriminacijom imigranata. Jer, vidim da se ove stvari povezuju. Ako se prema ljudima ponasate lose, oni ce, naravno i da uzvrate. U svijetu u kome jesmo nema sigurnog mjesta za zivot. Oni mogu da uzvrate bilo gdje SAD su ovo otkrile 11. septembra. Ali, nazalost, umjesto da shvate da su oni kao nacija ranjivi i da zavise od ostatka svijeta, oni su reagovali na paranoican i agresivan nacin. Da je Al Gor bio predsjednik, moglo je biti drugacije”

 

Sefko HODZIC