DIMENZIJA RAMAZANSKOG POSTA
prim. dr. Abdulah Nakas

SAZETAK

Na redovnoj tribini Vijeca Kongresa bosnjackih intelektualaca u subotu, 09.01.1999. godine uvodnicar na temu: "Dimenzije ramazanskog posta" bio je prim.dr. Abdulah Nakas.

Post (arapski - Savm) u kojem obliku ga danas muslimani provode objavljen je i time postao obavezujuci islamski sart - druge godine po Hidzri ili 624 godine po rodjenju Isaa a.s. Mjesec Ramazan u kome se post sprovodi ponavlja se svake lunarne ili hidzretske godine i ovo je 1417. post.

Post je objavljen i ranijim bozjim poslanicima Ibrahimu, Daudu, Musau i Isau, a post koji musliamni danas obavljaju, objavljen je posljednjem bozjem poslaniku Muhamedu s.a.v.s.

Govoreci o dimenzijama ramazanskog posta prim. Abdulah nakas je naglasio da su one medjusobno tjelesno povezane i ma kako same za sebe bile interesantne, tek povezane u potpunosti cine cjelinu i sustinu ovog fenomena.
Da bi se post sagledao u potpunosti treba ga posmatrati sa pozicija dusevno-psiholoskog, moralno-etickog, tjelesno-medicinskog, socijalnog i pravno-serijatskog aspekta.
Tek sagledavanjem svih ovih aspekata mozemo cjelovito doci i do sustine ovog fenomena.
Sta ljekar moze reci o znacaju i vrijednosti posta?
Govoriti o bolestima ishrane, stvaranju kamenca u zucnoj kesi i bubrezima, o bolestima krvnih sudova kao kao npr. arteriosclerozi koja moze biti i posljedica nepravilne i nekontrolisane ishrane, mogli bismo naci uporiste u odbrani teze, da je post zdrav za onoga koji posti. Mozda je na primjeru alkoholizma ili narkomanije kao bolesti koje su problem cijelog covjecanstva lakse braniti ovu tezu. Koliko samo ima bolnica koje se bave ovim problemom , koliko se za to samo odvaja novaca . Koliko stete ima u tome sto ti ljudi ne rade, a i oni koji se bave njihovim lijecenjem? Kakve su i kolike ljudske i materijalne stete koje nanesu u svijetu alkoholisani, dakle, pijani ljudi? Koliko mrtvih u saobracajnim nesrecama koje izazovu narkomani i pijani, i koliko djece ostanu sirocad nakon toga? Sta reci o AIDS-u kao svjetskom problemu koji je najcesca posljedica razvrata i necuvanja svojih dijelova tijela od onoga sto je Allah zabranio? Kakva je i kolika vrijednost posta kao moralno-vaspitno ustanove? Koliko zatvora, popravnih domova, nastavnika i vaspitaca, novaca i drugih materijalnih sredstva treba da se kako mi kazemo, "izvedu na put", da se socijaliziraju, da postanu drustveno korisnim svi oni koji su zalutali? Jednom rijecju koliko samo treba svega i svacega i koliko to kosta drustvenu zajednicu, da izgradi covjeka slicnog onome koji sam sebi kaze: "Ja cu postiti mjesec ramazan potpuno svjestan i potpuno slobodan, to cu uciniti namjerno, po svojoj vlastitoj volji i cinim to samo iz ljubavi prema Allahu, i samo radi Allaha? Moramo priznati mnogo i bez sigurnog rezultata. Jer ko nema cuvara u sebi tesko je naci onoga ko ga moze cuvati.
Onaj ko preposti ramazan, ko ga provede u ibadetu taj se je pripremio za cijelu godinu, odnosno cijeli njegov zivot. moglo bi se reci da je to neka vrsta akumuliranja pozitivne energije koja se onda postepeno oslobadja tokom cijele godine.
"Post je uzvisenje duse" kaze Gazali, a Muhamed Abduhu veli: Post stvara kod postaca osjecaj stalnog Bozijeg nadzora i tako povecava stid. Ovaj osjecaj Bozije prisutnosti najveca je garancija ocuvanja duse od od grijesenja, ustrojnosti na Bozijem putu i srece na ahrre. Pogledaj hoce li onaj koji posti, iskreno vjerujuci u Allaha, znajuci da on budno prati sve njegove postupke, varati i zavaravati ljude, je li mu svejedno kada ga Allah vidi kao necija dobra nepravedno jede, hoce li odbiti dati zekat, cini li prijestupe grijehe, bilo tajno ili javno. Ne! Sigurno ne, jer onaj ko je svjestan da ga Allah dz.s. stalno prati i nadzire nece pociniti ni jedan od ovih grijeha, a ako bitno i ucinio brzo bi se pokajao".
Eto gdje bi moglo biti nutarnmje, skrivanje tajene posta. ucenjaci koji se brinu i bave buducim svijetom, smatraju samo onaj post valjanim, koji dovodi do svrhe. Svrha je posta, da se covjek uzdigne na stepen meleka, koliko je to moguce, jer meleki nemaju strasti. A stepen covjeka je izmedju stepena meleka i zivotinje. Iznad zivotinje, je jer ima pamet, kojom moze suzbijati strasti, a ispod meleka je, jer ipak njime strasti vladaju i covjek se sa njima mora boriti.
"Post je emanet, povjerenje, pa nek svaki cuva svoj emanet" kaze Boziji Poslanik Muhammed. Kada je proucio sljedeci Kur'anski ajet: "Bog vam naredjuje, da predate ono, sto vam je na povjerenje dato onome, kome pripada", stavio je ruku na uho i oko i rekao: "Sluh je emanet i dat je na povjerenje, vid je emanet i dat je na povjerenje". Kada te emanete ne bi trebalo cuvati za vrijeme posta, Alejhisselam ne bi ni rekao ni rijeci u hadisu koji sam ranije naveo: "Ja postim, Ja postim". A to znaci da sam uzeo svoj emanet, da cuvam svoj jezik, pa ti na tvoju psovku i pogrdu ne mogu odgovoriti.